Sabtu, 11 Februari 2012

Syair Perahu ... Satu Renunganku

syair perahu memikat hati
membawa aku ke sebuah alam
yang berahsia dan penuh misteri
begitu menakutkan
amat mengasyikkan.
saat aku membaca
setiap kata yang tertulis
aku seakan bersama Fansuri
dibawa arus di atas perahunya,
menuju ke sebuah destinasi
yang tidak berupa bentuk
tidak berwujud.
saat aku terkilan
tiada terdaya memahaminya
dia menyambut tanganku
sambil bersyair dalam bahasa
yang begitu asing bagiku.
tiba-tiba aku terjatuh
lemas, tergapai-gapai
dalam lautan yang bergelora
dan saat itu
Fansuri bersyair lagi.
aku terpaku lalu menambat
tali perahunya,
keraguan mula lenyap
aku terpaku...
adakah aku bermimpi
adakah ini satu rahsia Illahi
yang pasti aku mula terpaut
pada sebuah syair
gubahan Hamzah Fansuri
Syair Perahu.

~ raisya scorp ~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan